Het bepalen van de juiste werkruimte

Als je een eigen bedrijf start, dan is een logische vraag of je dit vanuit huis wilt doen of juist niet. Is er genoeg werkruimte thuis of is het beter dit extern te regelen? Wat zijn daarnaast de voor- en nadelen en hoe bepaal je wat het beste is? Met deze vragen gingen we aan de slag toen we besloten hadden een eigen bedrijf te starten.

Belangrijkste vraag om mee te beginnen is wat we nodig gaan hebben. Hoe gaat het bedrijf eruitzien? We moesten namelijk nog het productieproces en de benodigde machines in kaart brengen.

Laat ik allereerst vertellen dat we besloten hadden houten speelgoed te gaan maken (via de webshop persoonlijkspeelgoed.nl). Dit was helder. Hoe het speelgoed eruit ging zien en hoe we deze gingen maken was nog niet in detail bekend. We wilden een CNC-machine gebruiken om het hout uit te frezen en het daarna met de hand (en nodige machines) afwerken. Het vinden van de juiste CNC-machine heb ik geheel aan mijn man overgelaten, omdat dit zijn expertise is. Dit was enorm veel uitzoekwerk, omdat er best veel machines op de markt zijn met verschillende specificaties.

Details bepalen werkruimte

Tijdens het uitzoeken, hadden we ook bepaald dat we als uniek element de mogelijkheid wilden aanbieden om het speelgoed te personaliseren met een naam en/of geboortedatum. Dankzij het personaliseren, konden we een uniek kraamcadeau maken waardoor we ons gingen onderscheiden van de gebruikelijke speelgoedwinkels.

Om het speelgoed te kunnen personaliseren, wilden we een lasermachine gaan gebruiken. Met zo’n machine kun je heel mooi een tekst op hout laseren en nog zoveel meer. Toen begon het zoekproces voor ons gevoel opnieuw. Welke lasermachine is geschikt en het beste voor ons bedrijf? Dit bleek bijna nog meer werk te zijn, want lasermachines zijn er ook in alle soorten en maten. Toen helder was welke we wilden hebben, waren we weer een paar weken verder.

Het bepalen van de juiste werkruimte is niet altijd eenvoudig

Zo zie je maar dat de ‘simpele vraag’ welke werkruimte het beste zal zijn, niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Er komt veel bij kijken. Tenzij je natuurlijk een bedrijf opricht waarbij je niet veel machines of ruimte nodig hebt. Dan zal het zeker makkelijker zijn dit vanuit huis te organiseren, zoals je weleens ziet bij een schoonheidssalon of kapper, waarbij de garage als werkruimte gebruikt wordt.

We bleken meer werkruimte nodig te hebben dan verwacht

Alhoewel het inrichten van onze garage ook onze voorkeur had, bleek al snel dat de machines daar niet in zouden gaan passen. We hadden daarnaast nog niet eens bepaald welke andere machines voor het handwerk nodig zouden zijn. Al met al, was na 2 tot 3 maanden helder, dat we op zoek moesten naar een externe ruimte voor onze werkplaats.

Een externe ruimte gaat hoe dan ook geld kosten. Je kunt ervoor kiezen dit via een investering zelf te betalen, of dat je een werkruimte huurt. Hoe dan ook is het belangrijk te bepalen hoeveel m2 je nodig gaat hebben en of de locatie geschikt is voor jouw bedrijf. Voor ons was het belangrijk dat er krachtstroom aanwezig is en dat we geluid kunnen maken. Gelukkig waren er diverse mogelijkheden in de omgeving en hebben we een geschikte locatie gevonden in de vorm van garageboxen. Deze kunnen worden gekocht en gehuurd voor een schappelijke prijs. Daarnaast zijn er meer bedrijven die daar werkzaamheden verrichten en het is op een bedrijventerrein. Deze setup is perfect, aangezien we geen overlast zullen veroorzaken voor eventuele bewoners, omdat die er simpelweg niet zijn.

Neem de tijd voor grondig onderzoek

Uiteindelijk kostte het onderzoek naar de juiste werkruimte meer tijd dan verwacht. Voordat je machines of bedrijfsmiddelen gaat kopen, kun je het beste een compleet plaatje creëren om helder te krijgen:

  • Of en welke machines je nodig gaat hebben
  • Hoeveel m2 er benodigd is
  • Welke voorzieningen, zoals krachtstroom, er nodig zijn
  • Wat het budget is en of dit gaat passen

We vonden het enorm waardevol dit eerst uit te pluizen, voordat we iets gingen aanschaffen. Vooral omdat het allemaal impact heeft op het budget. Na het onderzoek kun je bijvoorbeeld concluderen dat je meer moet sparen voor de juiste setup. De zorgvuldige aanpak heeft ons in ieder geval enorm geholpen.

Natuurlijk willen we graag naar een grotere werkplaats en dit kunnen we realiseren, zodra het bedrijf is opgestart en goed loopt. We hebben bepaald dat we eerst de nodige omzet willen draaien, voordat we overgaan naar een grotere werkplaats. Tot die tijd hebben we een goede locatie om ons bedrijf verder op te starten.

Heb je zelf ook onderzoek gedaan naar een externe werkruimte of ben je nog zoekende hoe je dit het beste kunt doen? Of heb je het heel anders aangepakt? Ik ben heel benieuwd! Geef het graag aan in een reactie hieronder.

Benieuwd hoe ik de audio heb toegevoegd aan deze blog? Lees meer hierover via deze link.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *